Stopprøve '14

Første Forløb;

Intro og PLAY OFF med Iben og Andreas Husballe


Vi startede året ud med at få et lyn kursus i animation og skulle lave vores egne stop-motion film. Det var en vild oplevelse da jeg jeg aldrig har prøvet noget lignende før. Jeg lærte en del om tyngdekraft og hvordan det påvirker objekter( såsom spaceing, timeing og flow'et for bevægelse).
Lærte også om at lave storyboards, framerate og andre ting om animation. 


Der mangler en del af materialet, bl.a. den endelige stopmotion film med en trekant og en firkant da den lå på en af skolens bærbare - filen var væk da vi kom tilbage fra frokost (en af de bedste stop-motion film der var).



Tegning med Iben og Mai




De første croquis tegninger med Iben, hvor vi lærte, at skulle holde øje med 'the line of action' og 'hofte boksen'. Jeg har heller ikke prøvet at tegne croquis før så det var sjovt, overaskende og udfordrende at prøve. Også det at tegne med kul åbnede op for et helt nyt spektra af tegne muligheder.

 Anden model;



Simple former, komposition, det gyldne snit og lys og dybde:

 


Forløbet med at skulle visualisere et digt som vi havde gennemgået i Dansk. Jeg har ikke så mange billeder fra dette forløb da jeg var syg det meste af tiden, men jeg fik lært omkring lys og skygge ( hvis du vil have en lys ting til at stå frem, så skal man have mørke bag) og komposition af simple objekter og effekten ved 'størrelses forhold.


Samt at jeg i starten virkeligt ikke forstod mig på 'det gyldne snit' og hvordan det er opbygget. Men i sidste ende lykkedes det mig at få en hvis forståelse af, hvad det handler om. At lede øjet rundt i billedet som helhed. Min frustration gjorde dog, at jeg havde svært ved, at tegne hvad jeg var begyndt at forstå.

Jeg ville virkeligt gerne have mere om det for virkeligt at få det ind under huden.

Mai og blind tegning:  




Blind tegning er ikke let! Jeg har tegnet det lidt før, men ikke på denne intense måde. Man bliver nemt træt fordi det kræver en stor mængde energi og koncentration fra en. Men det er helt sikkert sjovt!
 

Det var svært ikke, at kigge ned på papiret for at se hvad man tegnede. Men efterhånden accepterede jeg det, at det ikke ville blive flot eller perfekt og jeg blev mere sikker i min streg og bevægelse.

Vi fik også
lektioner i proportioner og hvordan man kan måle dem.
Hvad jeg fik lært: Størrelses forskel og at 'føle' hvad man tegner.



Collage og poetry med Karin Olesen og Amalie Olesen


Karin Olsen skulle lære os at lave kunst på en ny måde og at det kunne findes i alt materiale.
Jeg ville personligt aldrig kunne finde på, at lave kunst ud af genbrugs materialer, men det var spændende og lærerigt at prøve! 

Karin lærte os også kort om farver og deres værdier. Farver kan aldrig være grimme sammen. Hvis man forsøgte, at lave såkaldte 'grimme' farver sammen ville det tit ende op med, at blive det seværdige og smukke.

Vi skulle også være som et barn uden koncentration og med løs kæbe med tungen ud.






Som vores sidste opgave, skulle vi indleve os i en kunstners værker og gengive dem. Føle os gennem farverne og de teknikker kunstneren brugte.

Det var udfordrende og lærerigt for mit vedkomne, da jeg skulle begive mig ud i akrylfarver som jeg tidligere har haft det svært, at arbejde med. At skulle leve mig ind Manets værker og skulle finde på teknikker, for mere korrekt gengivelse, var sjovt og bestemt noget jeg kunne finde på, at kaste mig ud i igen.

Det der var sværest for mig i dette forløb var, at skulle slippe på ens tøjler og bare kreere! Jeg kan godt lide, at lave fine ting og have styr på det hele, så det var noget af en udfordring. Dog er jeg blevet bedre til, at kunne være lidt mere afslappet med det jeg laver kunstnerisk og værdsætte selv den mindste fejl og lære af den.  

Andet Forløb;

Midt imellem Karin Olsens' undervisning havde vi besøg af hendes datter Amalie Olsen som studerer med speciale i digte og oplæsning af digte.

Der fik vi til opgave at lave vores eget digt, baseret på en andens tegning, der var tegnet ud fra en tredjes digt. Det billede jeg fik leveret var tegnet af Laura og baseret på Jonathans digt 'The Raven' af Edgar Allan Poe. Ud fra det billede (som desværre mangler) lavede jeg et digt om dyb depression;    

MØRKE

Mørke. Det er mørkt.
Det er nat, men det er mørkere end det.
Som en fugl der skygger. Jeg kan ikke se lyset. Det bliver mørkere.

Mørke. Det er mørkt.
Det er mørkt inden i mig. Og det hiver i mig.
Tynger mig mod jorden. Jeg kan ikke rejse mig. Det er umuligt. Ligegyldigt.

Mørke. Det er mørkt.
Det er nat, men stjernerne lyser ikke.
Månen er skarp. Den har prikket huller i himlen. Det lukker mere mørke ind.

Mørke. Det er mørkt.
Det er mørkt under mig. Som en afgrund. Et sort hul som suger mig ned.
Dybere. Dybere ned i mørket.

Mørke. Det er mørkt. 


Jeg fik en håbløs fornemmelse af, at kigge på Lauras billede. Personen på tegningen var omsluttet af en ravn der gav en trykkende håbløs udstråling - nærmest kvælende. Himlen udenfor på billedet var tegnet mørkt, men stjernerne var endnu mørkere. 

Info Graphics med Iben Lindebjerg


Vi skulle visualisere en matematik aflevering, med diagrammer der omhandler velfærdsstaten, ældrebyrden og sygehuset.

Vores gruppe ( Anders, Ferdinand, Tiffany og jeg) valgte, at visualisere det i form af  den gamle tegneserie Steen og Stoffer.
Første dag gik med, at lære de forskellige måder, at visualisere grafer og statistikker. Vi fik også lavet vores moodboards. Yderligere mere gik første dag også med at lære, at tegne Steen og Stoffer så det lignede.

Der blev udøvet hårdt arbejde til, at få illustrationer af Steen og Stoffer til at passe til vores projekt. Vi ville have, at det skulle være filosofisk, men på en sjov måde og det syntes vi også var delvist er lykkedes.

Senere fandt vi dog frem til, at det meste skulle udskiftes fordi det manglede en rød tråd og ikke passede til selve problemformuleringen. Så på sidste dagen endte vi med, at droppe det meste og starte forfra og det lykkedes med et færdigt produkt.

Hvad har jeg lært: Lave en ordenlig gennemgang af opgaven før man begynder, at kaste sig ud i det. Samt hele tiden tjekke op på om det man laver giver mening i forhold til givne problemstilling.
Det vigtigste er stadig, at sørge for, at der en rød tråd fra start til slut!

Det færdige produkt:  http://fc00.deviantart.net/fs71/f/2014/120/2/6/sample_by_mallemagic-d7gkfq5.jpg


Illustration med Andreas Monty og Ditte L. Nielsen


 Billeder fra turen til Viborg domkirke. Vi skulle få en ide om hvad kirken handlede om og hvordan den ser ud indvendig. Effekten fra kirken var en smule overvældende. Stor og prægtig som den var, var den også meget trykkende og en smule skræmmende. Stor og truende, men jeg var væk i alle malerierne og udsmykningerne.

Præsten som viste os rundt og forklarede om væg malerierne, var overaskede casual og nede på jorden. Syntes det fint med den måde han skabte en debat på om kirken og dens (mulige) fremtidige funktion i velfærdssamfundet. 

De første tre billeder omhandler små forskellige opgaver vi fik stillet;
At skulle tegne til en sang af Bob Dylan; 'Man gave names to all the animals',
vi skulle ud og snakke om vores forhold til religion og hvordan vi ville beskrive vores forskellige meninger og holdninger til de trosretninger vi havde, med få beskrivende ord.

Opgaven vi fik tildelt var; At en komet havde jævnet Viborg domkirke med jorden og at vi nu skulle opføre et nyt 'samlingssted' efter eget valg.

Vi startede ud med at tegne hver vores udgave af en kirke/ samlingssted i vores gruppe som bestod af; Christian, Rigi og jeg.
Jeg malede en viktoriansk kirke med akvarel, men gruppen besluttede sig for at bruge Christians 'Bølgen'- samlingshus.


Jeg brugte mest tid og energi i dette forløb på, at agere som iværksætter og sørge for, at modellen blev bygget i et rigtigt størrelsesforhold og få fundet, printet og klippet de rette teksturer ud til modellen.

Jeg må sige, at dette forløb virkeligt var forvirrende og ikke var en så positiv oplevelse igen. I stedet for, at lære så meget om kirker, og research dertil, kom det mere til at handle om kommunikation og samarbejde. Jeg er sikker på, at det kunne have været et fedt forløb, hvis det havde været bedre struktureret. Men nogle få fra klassen af lærte, at snakke bedre med deres klassekammerater og hjælpe dem der var i nød.    


Fotografi med Emil Monty

 

Foto forløbet med Emil var af stor interesse for mig, da jeg leger fotograf i min fritid som en hobby.
Emnerne i forløbet gik ud på, at lære et mere avanceret kamera, at kende og bruge det rigtigt. At kunne forstå lukke tid, ISO, filformater, lyssætning ( at male med lys), opstilling og prof redigering i Photoshop.


Karakteriserende portræt af Ferdinand 
Taget og lys sat af mig.

Idealiserende portrætter:
 Ferdinand
Taget af Anders & Lys sat af mig

Anders : Taget af Mig & lys sat af Line
Line: Taget af Mig & lys sat af Anders
Tiffany : Taget af Mig & lys sat af Ferdinand


Det var sjovt og udfordrende at lege (male) med lys og tage billeder i et mørklagt rum med lang lukke tid. Jeg elskede hvert sekund af vores udskejelser med kameraet. Min passion for fotografi fik frit løb og det var fantastisk!

At komme i en gruppe af mennesker, med samme gnist for at tage billeder, var en postiv og opløftende oplevelse. Jeg syntes ikke vi var for mange i gruppen og der var rigeligt arbejde til alle. Komunnikationen var også i top og alle kunne føle på hinanden hvor hver enkelt, ville hen af med dette projekt.

Velfærdsstaten og Ældrebyrden: 

I en anden gruppe, skulle vi så tage billeder til vores samfunds/ historie opgave som kunne understrege vores problemformulering. 
En af ideerne, der kom ud af det, var et symbol ( mobilen ) på ungdommen, der er omringet af alt det der symbolisere ældre.

Billedet blev redigeret med kontrasten, highlights og RGB.     

Taget af Mig
Redigeret af Mig
Opsat af Rigi (Gertrud) & Elisabeth
Idé af Ferdinand, Rigi & Elisabeth

Selve historie forløbet med den givne gruppe var til tider frustrerende, da der var vidt forskellige meninger om ideer og løsninger.

Min interesse for fotografi blev virkeligt vagt til live og alt hvad Emil lærte mig har jeg brugt flittigt siden da. Lukketid, ISO, filformater i RAW og redigering i Photoshop. Så øver mig stadig da jeg stadig kan blive meget bedre til det! Det sværeste var at huske de forskellige indstillinger fra hinanden, samt redigerings værktøjerne i photoshop.   

Ler med Joanna Milles-Davis

Min første tanke da jeg fik, at vide, at jeg skulle arbejde med ler var YAY! Da jeg ikke havde prøvet det før og har i længere tid ønsket at få det afprøvet.

"Se ikke på papiret - Se på modelen, hvis ikke kun på hende." Som Joanna sagde fra første dag i dette forløb. Vi skulle lære nye måder, at tegne og 'se' på. Vi skulle lære, at give slip på vores hjerne og den selvsikre 'Jeg ved hvordan det ser ud, så jeg behøver ikke at kigge på modellen,' måde, at tænke på. 




Meget af undervisningen gik ud på at se. Se hvad der var og ikke var. Øvelsen 'tegn det negative rum' lærte mig en del og har faktisk hjulpet mig meget senere hen. Det med, at tegne 'det  ukendte' imellem modellen giver , hvis det bliver gjort rigtigt, en præcis gengivelse af kompositionen.  

Men hvad hjalp mig mest var øvelsen, at 'tegne kun de sorte områder'. Det giver en klarhed om afstande og harmoni i ens billede. Billedet tegner sig selv og den enkelte streg kan fremhæve helheden i anatomien.   

Med arbejdet, med leret, lærte vi, at tegne med andet end en blyant. Udstyret med skalpel fik jeg mulighed af, at arbejde med anatomien på en ny måde. Efter at have arbejdet med leret fik jeg en bedre forståelse af flader (plains) og former.

Min personlige erfaring med dette forløb er, at mine tegninger herefter har haft bedre komposition og  jeg har fået bedre forståelse og fornemmelse for hvordan kroppen skal tegnes.

Ekstra:

Croquis med Iben:





De sidste croquis lektioner med Iben og en ny mandelig model.
Jeg føler, at jeg har rimelig styr på line-of-action nu og vil personligt sige, at det er mere udfordrende, at tegne mandelige modeller pga deres firskårne og muskuløse krop.





De sidste tegninger for året: 4 timers croquis studie af en mandemodel, hvor han skulle tegnes fuld ud og fylde hele papiret.
Jeg var rimeligt stolt over, at jeg næsten fik hele hans figur ned på papiret. Jeg skal dog stadig øve mig i, at få sat vægten rigtigt og benene rigtigt, så mine tegninger ikke 'vælter'. 



Den anden er fri tegning, hvor jeg valgte, at tegne en noget overdrevet Elsa i pinup stil og der havde jeg igen problemer med vægten.
For at få de bløde skygger i billedet, brugte jeg en papirspen, som jeg har anskaffet mig fornyeligt.

Jeg blev ved med, at have Johanna i mit hoved, da jeg skulle tegne disse to, med det 'negative rum' og 'sorte steder'.


Billeder lavet i fritiden, med de teknikker jeg har lært, igennem de forskellige forløb:



 

 

 










Personligt projekt som jeg har brugt omkring 24 timer på over 5 dage.
! Billedet er A3 størrelse og modellen det er gået ud over, er Tiffany Møller. 
Jeg kan virkeligt mærke og se at portræt øvelserne på TAW har haft sin nytte!     






Ingen kommentarer:

Send en kommentar